Citymarketing

Als enige in de geschiedenis heb ik het voorrecht gehad om niet in één, maar in twee van de grootste steden van Nederland wethouder te mogen zijn. Onderdeel van mijn portefeuille in zowel Amsterdam als Den Haag was Citymarketing.

Een beminde stad is immers een groeiende stad en het neerzetten van een toekomstbestendige profilering werd zowel in Amsterdam en later in Den Haag mijn taak. En wat een heerlijke taak was het.

In Amsterdam ben ik vooral trots op het inmiddels wereldberoemde Iamsterdam. Een campagne die ik tijdens mijn wethouderschap in 2004 heb mogen introduceren en uitbouwen en altijd een beetje als mijn kindje heb beschouwd. De Amsterdammers waren in het begin niet écht fan van het idee en de enorme letters in de stad, maar inmiddels heeft vrijwel iedere Amsterdammer de campagne omarmd en het succes is ongekend. Amsterdam is populairder geworden onder bewoners en ondernemers en toeristen komen van heinde en verre om zich onder andere met de letters op het Museumplein te vereeuwigen. Tijdens de Amsterdam Gay Pride zijn de letters zelfs in de kleuren van de regenboog te bewonderen om de vrijheid van de stad uit te drukken.

In 2018 ontstond er reuring in de stad over een voorstel van GroenLinks om IAmsterdam af te schaffen. Een petitie hiertegen werd binnen enkele dagen ruim tienduizend keer ondertekend: de letters zijn geliefd in én buiten de stad. Als verantwoordelijk wethouder voor de introductie van de campagne werd mij natuurlijk veelvuldig gevraagd naar mijn mening, zoals ook in dit artikel van Het Parool. Natuurlijk wilde ik deze buitengewoon succesvolle campagne behouden. Gelukkig deelde de meerderheid van de gemeenteraad deze mening en is besloten de letters te handhaven in de stad. En ik heb er mooie schoenen van Ike van der Plas aan over gehouden (foto door Daniel Cohen).

Ook in Den Haag was ik verantwoordelijk voor citymarketing. De stad had een impuls nodig en als ‘Internationale Stad van Vrede en Recht’ heeft Den Haag inmiddels een duidelijke positie in de wereld. De stadstrots is toegenomen met de prachtige parlementsgebouwen, het Mauritshuis, Panorama Mesdag naast het Vredespaleis, het Internationaal Strafhof en het strand van Scheveningen heeft Den Haag ook bezoekers veel te bieden.

Naast de invoering van het algemene nummer 14070 (eerder heb ik in Amsterdam 14020 geïntroduceerd) heb ik Rotterdam Airport samen met mijn Rotterdamse collega herdoopt in Rotterdam The Hague Airport: een krachtige naam voor een krachtige metropool.

Daarnaast heb ik meegeschreven aan het boek “Beautiful Holland”, een alles omvattend en uitbundig geïllustreerd boek over verleden, heden en toekomst van ons prachtige vaderland. Bekijk of bestel het boek hier!

Na mijn wethouderschap heb ik vanuit mijn onderneming diverse steden en regio’s  direct en indirect geholpen met het bedenken, uitwerken en uitvoeren van citymarketing plannen. Van workshops en kleinschalige projecten tot grote campagnes: ik denk graag mee. Van Alkmaar tot Goeree-Overflakkee en van Limburg tot Assen.

Neem gerust contact met me op voor meer informatie.